سایر

همه چیز در مورد بادنمای کیسه‌ای

بادنما کیسه‌ای اصطلاحاً به لوله مخروطی دو سر باز از جنس پارچه گفته می‌شود که بر بالای تیری نصب می‌شود تا جهت و سرعت نسبی باد یک محل را نشان بدهد. از بادنماهای جورابی معمولاً در فرودگاه‌ها و کارخانه‌های شیمیایی و صنایع نفت و گاز استفاده می‌کنند. بادنمای مخروطی در کارخانه‌های شیمیایی می‌تواند جهت و شدت نشت مواد خطرناک را نشان بدهد.

شکل مخروطی بادنما بخاطر این است که انتهای باریک‌تر بادنما مقاومت بیشتری نسبت به قسمت ورودی هوا با قطر بیشتر دارد و این ویژگی باعث چرخش و به اهتزاز در آمدن بادنما در جهت باد می‌باشد.

آنچه که استفاده از بادنمای کیسه‌ای را در فعالیت تیم‌های شرایط اضطراری، به‌ویژه شاخه‌های آتش‌نشانی (شهری، صنعتی، جنگلی، فرودگاهی و دریایی) ضروری می‌نماید، ارزیابی فاکتورهای مؤثر در Size Up اولیه و ثانویه است.

رنگ پارچه بادنما

بادنماها معمولاً از دو رنگ ساخته می‌شوند. برای حمل و نقل هوایی از بادنمای سفید و نارنجی استفاده می‌شود. رنگ نارنجی رنگی است که در شرایط مه‌آلود و برفی هم قابل رویت و رنگ سفید هم مکمل این رنگ می‌باشد. بادنمای تک رنگ قرمز در سایت‌های معدن و محدوده جنگی استفاده می‌شود و خطر را نشان می‌دهد. بادنمای تک رنگ زرد برای مکان‌هایی که بیشتر مواقع شرایط جوی ابری می‌باشد استفاده می‌شود، چون قابل رویت‌تر می‌باشد.

تعیین جهت وزش باد
جهت وزش باد در بادنمای کیسه‌ای در امتداد یا هم‌جهت با محوری است که از سطح مقطع عریض‌تر مخروط ناقص شروع و به سطح مقطع با عرض کم آن ختم می‌گردد. به‌عبارت ساده‌تر جهت وزش باد یا جهتی که باد از آن سمت می‌وزد، برخلاف جهت استقرار یا اهتزاز بادنما است. برای مثال اگر کیسه بادنما در سمت جنوب دیرک باز شده باشد، نشان می‌دهد که باد از سمت شمال در حال وزیدن می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا