جامعهفرهنگ و هنر

وعده راه اندازی فرهنگستان کردی در ایران؛

پوستر آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی رونمایی شد/ زبان کردی از المان های اصلی هویت ایرانی است

پوستر آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی رونمایی شد/ زبان کردی از المان های اصلی هویت ایرانی است
پوستر آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی با حضور رئیس و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه کردستان، رئیس پژوهشکده کردستان شناسی و همچنین مدیر پژوهشی مطالعات تاریخ و فرهنگ پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کردستان پیش از رونمایی از پوستر آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی در جمع خبرنگاران، گفت: در راستای گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان، این مراسم چهاردهم تیر ماه جاری در دانشگاه کردستان برگزار می شود.

حامد قادرزاده با اشاره به اینکه زبان و ادبیات کردی جایگاه والایی در ادبیات کشور دارد و باید تلاش کنیم آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم، افزود: افرادی که در زمینه فرهنگ و ادبیات کردی تلاش کرده و جزو نام آوران این حوزه هستند را باید به مردم معرفی کنیم، زیرا جزو سرمایه های اجتماعی کشور ما محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: توجه به زبان و ادبیات کردی موجب ماندگاری بیشتر آن خواهد شد و در همین راستا پژوهشکده کردستان شناسی در طول سال، برنامه های متنوعی را برای ارتقای زبان و ادبیات کردی برگزار می کند.

رئیس دانشگاه کردستان ادامه داد: در آئین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی از نام آوران این عرصه که در قید حیات هستند و در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام فعالیت دارند، تجلیل خواهد شد.

به دنبال راه اندازی فرهنگستان کردی در کشور هستیم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه کردستان نیز در این مراسم بیان کرد: پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان یکی از ظرفیت های بزرگ این دانشگاه است که در همه عرصه های فرهنگ و ادبیات کردی و به صورت کلی سرمایه های اجتماعی ایران فعالیت می کند.

علی اکبر مظفری یادآور شد: آئین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی که چهاردهم تیر در دانشگاه کردستان برگزار می شود به همت پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان، پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه آزاد سنندج و مؤسسه فرهنگی راژه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه هایی که درصدد انجام آن هستیم، چاپ کتاب کردی در حوزه کودک است، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک فرهنگستان کردی در کشورمان راه اندازی شود.

پوستر آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی رونمایی شد

فعالان ۱۲ محور زبان و ادبیات کردی تجلیل می شوند

مدیر پژوهشی مطالعات تاریخ و فرهنگ پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: مرکز کردستان شناسی از سال ۱۳۸۴ تا کنون ۹ همایش بزرگداشت را برگزار کرده که با همایش بزرگداشت عالم بزرگ عبدالکریم مدرس این همایش ها آغاز و آخرین آن هم در سال ۱۴۰۳ همایش ملی میرزا احمد داواشی بود.

مسعود بیننده افزود: این همایش و رویداد هم دهمین همایشی است که ویژگی های خاص خود را دارد که یکی از ویژگی های همایش تجلیلی از نام آوران زبان و ادبیات کردی این است که محوریت آن بر اساس شخضیت خاصی نیست و فعالان محور زبان و ادبیات کردی را به صورت کلی مورد توجه قرار داده است.

وی اظهار کرد: ویژگی دوم این همایش این است که تمام ابعاد این حوزه را شناسایی کرده و در ۱۲ محور فرهنگ نویسی، آموزش زبان، انجمن های ادبی، زبان شناسی، ترجمه، نقد ادبی، رمان نویسی، شعر، انتشارات و روزنامه و مجلات کردی، ویرایش نسخه های خطی و پایگاه های خبری از فعالان این حوزه تجلیل می شود.

مدیر پژوهشی مطالعات تاریخ و فرهنگ پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان ادامه داد: در این ۱۲ محور حداقل تمامی فعالان زبان کردی را به دیگران می شناساییم.

بینندج یادآور شد: ویژگی سوم این همایش نیز این است که سعی شده به خاطر گستردگی زبان و ادبیات کردی چه از لحاظ لهجه و گویش و چه از لحاظ گستردگی جغرافیایی تمام فعالان لهجه های مختلف را شناسایی و از آنها تجلیل کنیم.

زبان کردی از المان های اصلی هویت ایرانی است

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان نیز در نشست بیان کرد: این پژوهشکده به مناسبت روز قلم که مصادف با ۱۴ تیر ماه جاری است، همایشی را در قالب گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان با تاکید بر تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی برگزار می کند.

یادگار کریمی گفت: هدف عمده از برگزاری این همایش تکریم و شأنیت بخشی به آن دسته از پژوهشگران و مفاخر اصیلی است که در خدمت حفظ و پاسداشت میراث معنوی ایران، با ابزار قلم و با زبان کردی هستند.

وی افزود: امیدواریم برگزاری این همایش باعث رشد، بالندگی و توسعه این زبان به عنوان یکی از المان های اصلی هویت ایرانی و ثروت های ملی شود.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان ادامه داد: آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی در ۱۲ محور اصلی برگزار می شود که ۱۵ داور داخلی و خارجی به بررسی رزومه افراد نام آور پرداخته اند.

کریمی گفت: نتایج داوری چند روز آینده مشخص می شود، اما پیش بینی می کنیم در این آیین از ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از مفاخر زبان و ادبیات کردی تجلیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا